fredag 8 juni 2018

Bokhandeln på Riverside Drive av Frida Skybäck

Jag har läst boken Bokhandeln på Riverside Drive av Frida Skybäck. Här får läsaren möta Charlotte, en alldeles för ung änka som förlorat sin man Alex i en tragisk olycka.
Charlotte bor i Sverige, men får ärva en bokhandel i London av sin avlidna moster Sara. Märkligt nog så har Charlotte aldrig träffat sin moster, men hon beger sig till London för att sälja av bokhandeln och sedan åka hem igen och ta hand om sitt företag.

Men saker och ting går inte riktigt som Charlotte tänkt. Hon tycker att bokhandeln är lite charmig och börjar lära känna de anställda och såklart är det en man med i bilden. Charlotte som inte är någon läsare eller vet hur man driver en bokhandel, hur ska hon kunna behålla butiken eller vill hon ens försöka driva den vidare?. Hennes tvekan blir inte mindre när hon inser hur det ligger till med den ekonomiska biten för butiken. Hon måste sälja, eller?

Hon börjar sätta sig in i ekonomin och i själva bokhandeln och sedan så börjar hon fundera på hur de kan få omsättningen att öka igen. Hon börjar läsa igen och förälskar sig mer och mer i den lilla bokhandeln och i människorna runt omkring henne.

Boken är så mysig! Snacka om feelgood. En riktigt bra historia som bottnar i en tragisk familjehistoria och en bakgrund som visar sig vara något helt annat än man först kunde tro. Den handlar om kärleken till litteraturen, familj och vänskap och om att våga lämna sitt liv bakom sig för att våga flytta till ett annat land och starta ett helt nytt liv.

Jag ser den lilla bokhandeln framför mig när jag läser och tänker mig att den ser ut ungefär som bokhandeln i Notting Hill. Boknörd som man är så vill jag själv starta upp en egen bokhandel med en liten Harry Potter skrubb under trappan. Det är så mysigt att det är små hintar med bokklassiker i berättelsen, vilket gjorde att jag själv blev påmind om dessa klassiker och fick lite boktips under läsningens gång. Jag blev också väldigt sugen på att åka till London och besöka alla platser som nämns i boken.

Jag har också fått upp suget för att ge mig på att läsa fler romaner. Jag brukar föredra att läsa spännande kriminalromaner, men är verkligen sugen på att hitta fler romaner som liknar denna :) Tack Frida Skybäck för en fantastisk berättelse.

Boken får 5 av 5.



1 kommentar:

  1. Hej Malin!

    Tack själv, för din fina recension. Tipsa gärna alla du känner om boken :).

    Kram Frida

    SvaraRadera