onsdag 20 juni 2018

Drottningen av Kiera Cass

Jag har läst Drottningen skriven av Kiera Cass. Drottningen är den femte och avslutande delen i serien Ceremonin, som jag skrivit om i ett tidigare blogginlägg. Eftersom det är en serie så är det svårt att skriva om den här boken utan att avslöja någon handling från de andra böckerna, men ska försöka att inte avslöja för mycket :)

I boken får läsaren åter igen följa Americas dotter Eadlyn som är prinsessa av Illéa.
Eadlyn är mitt uppe i sitt eget urval när henne mamma drabbas av en hjärtinfarkt och tvillingbrossan har dragit till Frankrike och gift sig. Americas pappa vakar ständigt vid mammans sida så Eadlyn får tillfälligt ta över tronen.

Utvalet är nere på Eliten och det börjar bli dags för prinsessan att välja sin make. Men finns han verkligen bland de killarna som är kvar? Ska hon följa sitt hjärta eller ska hon välja en kille som är bäst för landet och kungariket?

Serien avslutar verkligen på topp. Boken är precis lika mysig och kärleksfull som de tidigare delarna. Jag saknar dock America lite, då hon inte speglas som huvudpersonen i den här boken. Utan det är dottern som tar plats. Men det som jag älskar med serien är att det är starka kvinnor som tar huvudrollen, de vågar ta plats och står för sin åsikt. Medans männen är lite bifigurer bakom kvinnorna.

Boken är lätt att läsa och en riktig bladvändare. Den är skriven för ungdomar, men jag tycker att man kan läsa den från årskurs 6 och uppåt. Absolut även vuxna som är sugna på en lättläst mysig kärlekshistoria :)

Det är med lite sorg jag nu får lämna America och Eadlyn, det har varit ett nöje att få läsa er historia och det skulle som sagt inte förvåna mig om det väntar en filmserie baserad på böckerna :)

Boken får 4 av 5.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar