torsdag 5 juli 2018

I maktens skugga av Viveca Sten

"Fetto, fetto, fetto. Han låg på sidan utan att röra sig eller protestera. Om han försökte göra något blev det bara värre". Så börjar Viveca Stens kriminalroman I maktens skugga.
Här får läsaren åter igen möta juristen Nora Linde och polisen Thomas Andreasson i den stockholmska skärgården, på ön Sandhamn.

På Sandhamn har riskkapitalisten Carsten Jonsson byggt ett stort, modernt och påkostat hus. Vilket inte alls passar in på ön och grannarna är verkligen inte glada över detta. Men Carsten försöker bli vän med grannarna och bjuder in till fest. Festen slutar i mordbrand, då någon eldat ner Carstens gästhus och det visar sig att det fanns en människa i gästhuset. En människa som polisen inte kan identifiera.

Polisen kopplas in i fallet och det är oklart om branden, och andra märkliga olyckor, är direkta mot mot familjen Jonsson eller om det är slumpartade olyckshändelser. Nora och Thomas försöker tillsammans hitta lösningen och det visar sig att det finns både den ena och den andra hemligheten bakom den lyckliga rika fasad som familjen Jonsson utspelar.

Boken är uppbyggt på ett lite annorlunda sätt, dödsfallet sker inte förrän ganska långt in i boken. Så Sten bygger upp story och karaktärer under rätt lång tid in i boken. Vilket jag uppskattar och gör att jag blir ännu mer nyfiken på vilken karaktär som ska bli drabbad. Boken är lätt att läsa och passar perfekt på stranden om man är sugen på en lättläst kriminalroman.

Tyvärr så berör storyn aldrig mig riktigt, jag hade lite svårt att komma in i boken och verkligen fastna i den. Om det har med storyn att göra eller om det har med att jag inte haft riktig tid att läsa senaste veckorna så läsningen blev väldigt hattig, det vet jag inte. Men jag kan verkligen rekommendera de övriga böckerna av Viveca Sten om Sandhamn. De är riktigt bra, speciellt I farans riktning.

Boken får 3 av 5.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar