lördag 7 juli 2018

En bokhandlares dagbok av Shaun Bythell






"På det hela taget tycker bokhandlare rätt illa om bibliotekarier. Om man ska kunna få ut ett rimligt pris för en bok måste den vara i hyfsat skick, och det finns inget bibliotekarier verkar gilla så mycket som att ta en hel och fin bok och täcka den med stämplar och klistermärken innan de sätter plast över  omslaget för att skydda boken från åverkan. Den slutgiltiga förnedringen för en bok som befunnit sig i folkbibliotekets tvivelaktiga omvårdnad är att få försättsbladet utrivet och en >GALLRAS< stämpel uppsmälld på titelbladet...." - Shaun Bythell 

Jag har läst Shaun Bythells dagboksroman En bokhandlares dagbok och vad jag har skrattat åt hans små anekdoter om kunder och anställda. Boken är så underhållande och verkligen hög igenkänningsfaktor för oss som arbetar med litteratur. Jag kunde inte låta bli att lägga in ovanstående lilla stycke från boken, för det är så vi gör, vi bibliotekarier :) Fast jag tycker inte illa om bokhandlare, snarare så blir jag motiverad till att besöka dessa små bokhandlare när man väl hittar någon.

Boken är skriven i dagboksform, vilket jag tyckte var lite svårt att komma in i först. Men efter ett tag så gillade jag det. Det är svårt att sluta läsa den dock, eftersom de små dagboksanteckningarna är korta så det blir gärna "bara en anteckning till" och vips så har det gått 50 sidor till.

Och handlingen i boken då, ja vad ska man säga. Han skriver om livet i hans antikvariat och små anekdoter om kunder och sina anställda. Det är vad som händer i boken. Men jag blir så sugen på att åka till Bythells antikvariat i Skottland och få se detta spektakel med egna ögon :)

Boken får 3 av 5.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar