lördag 28 juli 2018

Ester Karlsson med K av Olséni & Hansen

Ester Karlsson hade levt hela sitt sjuttioåttaåriga liv i frihet och det fanns ingen som helst anledning att ändra på den saken. Hon såg sig omkring i det lilla förhörsrummet som inhystes på Lunds polisstation... Hon rös när hon tänkte på blodfläckarna som förmodligen skulle bli svåra att få bort från den vackra fiskbensparketten i vardagsrummet (Olséni & Hansen)

Så börjar historien om den sjuttioåttaåriga Ester Karlsson, änka och boende i bostadsföreningen Lärkan. Ester bor tillsammans med sin Kakadua Roland, som hon fått av sin syster Barbro och svåger Arne efter att Esters man gått bort. Systern och svågern bor dessutom i samma lägenhetshus som Ester.

En dag knackar det på Esters dörr och det är ännu en granne, Maja, som har hittat vaktmästaren Rolf död på vinden. Polisen konstaterar att Rolf är mördad och de inleder en utredning. Men Ester som är rätt rastlös (och nyfiken) av sig bestämmer sig för att föra en egen utredning i jakten på mördaren. Så tillsammans med Barbro och Arne så gör de allt för att nysta fram en lösning på fallet, när helt plötsligt en mord till sker. Är det samma gärningsman eller är det en copy-cat som hägrar?

Boken är så fantastiskt underhållande! Det var vid flera tillfällen som jag skrattade så högt att min familj undrade vad fasen jag höll på mig. Ester Karlsson, vilken karaktär och hon påminner så mycket om min gammelmormor när hon levde. Nyfiken och lite ful-i-fan med en vilja av stål.

Författarduon har tidigare skrivit serien "Mord i Falsterbo", men det här är första boken om Ester Karlsson. Ser dock att det är släpps en bok till om Ester Karlsson i september. Detta är första boken jag läser av författarduon, men ska definitivt läsa "Mord i Falsterbo"- serien också.

Betyg: 4 av 5.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar