onsdag 13 februari 2019

Hon tackade gudarna av Jussi Adler-Olsen

Huvudkaraktären i Jussi Adler-Olsens thriller Hon tackade gudarna heter Peter de Boer. Han har byggt upp sitt företag genom att stycka och krossa andra företag, på beställning. Så kunder hör av sig till honom och han ser till så att de beställda företaget går under.

På Peters företag har precis den unga indonesiska tjejen Nicky börjar jobba. Hon är inte rädd att visa framfötterna och tar snart egna initiativ. Initiativ som kanske inte alltid är så populära bland cheferna och ledningen.

En dag får Peter ett uppdrag från den irakiska säkerhetstjänsten, de ber inom att ordna en stor skandal för ett bensinbolag. Men här får Peter problem, han ställs inför svåra beslut vilket gör att både han och Nicky helt plötsligt blir brickor i ett politiskt spel.

Boken är tyvärr ingenting för mig. Stundtals fastnar jag framför allt i karaktären Nicky och hennes familj. Men intrigen fastnar inte alls för mig. Boken är för seg och kommer inte riktigt igång. Kan vara för jag inte är van vid att läsa just thrillers eller att jag hade för höga förväntningar då jag älskar böckerna om avdelning Q. Men tyvärr.

Betyg: 2 av 5.





Tack till Albert Bonnier förlag för jag fick äran att läsa historien om Peter och Nicky.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar