lördag 2 juni 2018

Syndafloder av Kristina Ohlsson

Jag har läst kriminalromanen Syndafloder, skriven av Kristina Ohlsson.
I syndafloder får läsaren åter igen träffa kriminalinspektör Fredrika Bergman och Alex Recht. Det är några år sedan man sist fick läsa om Fredrika och Alex, så det är ett kärt återseende. Fredrika och Alex blir inkopplade på ett mord där den mördade hittas skjuten i hemmet, sittandes i en fåtölj. På ett finger har han sin döda dotters vigselring.

Samtidigt så får läsaren följa Noah, en begravningsentreprenör vars brors familj tagit sina väskor och flyttat till Australien. Eller har dom verkligen det? Han misstänker att det hänt hans familj någonting,  då han får märkliga svar på mail och sms samt att i deras hus ser det inte riktigt ut som om de verkligen flyttat. Det står disk kvar i maskinen och cyklarna står ute på uppfarten.

På samma begravningsbyrå finns testamenten från anhöriga till Fredrika och Alex, vilket visar sig vara av stor betydelse för utredningen. Snabbt börjat Fredrika och Alex att tappa kontrollen av utredningen, då det hela tiden dyker upp fler och fler mord på olika platser i staden. Men det finns ett  samband mellan mordet. Det är meddelandet jag ställer allt till rätta och även Alex namn dyker upp på flera ställen.

Teamet börjar undra ifall det verkligen bara är en gärningsman eller är det flera? Finns mördaren bland deras egna eller i deras direkta närhet?

Boken är ruskigt spännande och väldigt välskriven. Meningen jag ställer allt till rätta är så otroligt skrämmande och när jag såg sambandet med meningen och mördaren så fick jag rysningar. Att en person tar sin uppgift på så stort allvar att man tar till mord för att få hämnd och bringa rättvisa i världen. Det var verkligen flera gånger som jag drog efter andan och tänkte "åh nej det kan inte vara sant".

Man får även en tankeställare om vem det verkligen är som sitter där bakom skärmen och skriver mail eller sms. Hur vet man att det verkligen är den rätta personen som svarar som man vill nå? Kristina har verkligen fått mig att öppna upp ögonen för detta :) Jag gillar verkligen hur författaren väver in utskrifter från förhörsprotokoll. Det gör att storyn blir ännu mer spännande.

Jag kommer sakna Fredrika och Alex väldigt mycket, har älskat böckerna om dem sedan jag läste Askungar för en massa år sedan. Men jag ser också fram emot att läsa och få veta mer om Martin Brenner som går att läsa om i böckerna Lotus Blues och Mios Blues.

Boken får 5 av 5.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar