söndag 27 maj 2018

Bro bro breja av M.J Arlidge

Jag har precis avslutat M.J Arlidge andra bok om Helen Grace, Bro bro breja.
Bro bro breja är en kriminalroman där läsaren direkt kastas in i en otroligt spännande story då en helt vanlig familj pysslar med vardagsbestyren och mamman i familjen öppnar ytterdörren. Där hittar hon ett paket. Paketet visar sig innehålla hennes mans hjärta. Samtidigt hittas en död man i ett industriområde med hela bålen uppskuren och hjärtat uttaget.

Kriminalkommisarie Helen Grace och hennes team kopplas in på fallet och det visar sig snart att fler mord kommer ske och de misstänker att de har en seriemördare på halsen.
Samtidigt som Helen Grace försöker stoppa mördaren innan fler mord begås, så försöker hon återhämta sig efter hennes syster död och hennes kollega Charlie kommer tillbaka efter att blivit kidnappad i samma händelse som Helens systers död.

Boken är ruskigt spännande. En riktig bladvändare där läsaren sitter på helspänn från början till slut. Den handlar om prostitution och våld, men även religion, vänskap och relationer. Storyn känns trovärdig och det visar sig att familjer, vars liv ser lugnt och harmoniskt ut utifrån, inte alls är så bra och stabilt som man kan tro. Snarare tvärtom.

Jag ger boken 4 av 5 och kommer med glädje rekommendera läsare som gillar spännande och ruskiga kriminalromaner att läsa M.J Arlidges böcker. En liten nackdel är att storyn med Helen Graces syster och Charlie, som skedde i första boken Ole dole, följs upp lite dåligt i Bro bro breja. Jag läste Ole dole för ungefär 2 år sedan så jag minns inte vad som hände då. Så hade gärna önskat att man blev lite uppdaterad på vad som faktiskt hände där.

Till min stora glädje så finns det fler böcker om Helen Grace och jag har redan reserverat bok nr 3. Övriga böcker i serien heter; Dansa min docka, ...får leken tåla och Nu i ro slumra in. Jag rekommenderar att man läser böckerna i den ordning de är utgivna för att kunna hänga med bättre i historien om Helen Grace.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar