tisdag 15 maj 2018

Annabelle av Lina Bengtsdotter

Jag har läst kriminalromanen Annabelle av Lina Bengtsdotter.
I början av boken så försvinner 17 åriga Annabelle efter en fest och ingen verkar veta vad som hänt henne. Annabelles mamma Nora skickar iväg pappa Fredrik för att leta efter henne, men utan resultat. Den lokala polisen kopplas in, men utan resultat. Noras värld håller på att falla samman och hon sjunker djupare och djupare ner i sorgen.

NOA, nationella operativa avdelningen kopplas in på fallet och det blir kriminalinspektör Charlie och hennes kollega Anders som får uppdraget att åka till Gullsprång för att försöka lösa mysteriet och hitta den försvunna 17 åringen. Det visar sig snabbt att Charlie har band till Gullspång som kommer påverka utredningen.

I boken så pendlas det mellan nutid och dåtid i flera nivåer, då man både får följa Annabelles sista kväll i livet, men även en historie mellan två flickor som heter Alice och Rosa och historien om Charlies uppväxt.

Boken är otroligt spännande, vilket debut! Jag hade så svårt att lägga den ifrån mig och satt på helspänn från första till sista sidan. Boken tar upp vikten av en trygg uppväxt och hur livet i en liten stad kan se ut. Var vid flera tillfällen som jag kände igen mig och hur det själv var när man var i 17 års åldern med fester och sena kvällar. Handlar även om psykisk ohälsa, vänskap och tillfällig bekräftelse.

Jag fastade verkligen för karaktären Charlie och är riktigt nyfiken på att få följa hennes historia, så jag ser med spänning fram emot att läsa nästa bok om Charlie som kommer i höst :)

Boken får 5/5.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar