tisdag 8 maj 2018

Ceremonin av Kiera Cass

Dagens boktips har blivit en av mina absoluta favorit böcker. Jag läste den i samband med ett bokprat jag hade för en årskurs sex förra året och blev helt förälskad i boken.
Boken heter Ceremonin och är första delen i serien "The Selection" och är skriven av Kiera Cass.

Det är dags för det stora utvalet, prins Maxon ska genom en typ av dokusåpa välja ut sin prinsessa ur ett urval av 35 tjejer. En av tjejerna är America Singer, en tjej som inte bryr sig speciellt mycket om Maxon eller kungahuset, men vinsten gör att hon ställer upp i urvalet. Det är nämligen en stor summa pengar och framför allt bättre levnadsvillkor för hennes familj som står på spel.

Deltagarna kommer från olika kaster, där kungafamiljen tillhör kast ett och de minst lyckligt lottade tillhör kast sju. Men när de flyttar in i det kungliga slottet så måste Maxon behandla alla lika, oavsett vilken kast de kommer ifrån. Samtidigt som Maxon ska försöka hitta kärleken bland dessa 35 tjejer så hotar faror och det finns rebeller som är ute efter att förgöra kungahuset.

Boken är en ungdomsbok som jag tycker är en blandning mellan "Hungerspelen", "Askungen" och "The Bachelor". Den handlar om familj, kärlek, vänskap och är riktigt spännande och svår att sluta läsa. Den kan gott läsas från årskurs sex och uppåt. Jag rekommenderar att man läser böckerna i rätt ordning, då de följer varandra väldigt mycket.

Boken får 5 av 5!

Övriga delar i serien heter: Eliten, Den utvalda, Kronprinsessan och Drottningen.
Såg precis i detta nu att Drottningen äntligen släppts på svenska, hoppade nästan i stolen av glädje! :)



Nu ska jag ut och sätta mig i solen och njuta av det fina vädret!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar