måndag 21 maj 2018

Andras döttrar av Amy Gentry

Jag har läst Andras döttrar skriven av Amy Gentry.
Boken är en psykologisk spänningsroman som utspelar sig i Houston. Det är en familj på fyra personer; mamma, pappa och döttrarna Jane och Julie. När Julie är 13 år gammal blir hon kidnappad från sitt hem och det enda vittnet är den yngre systern Jane. Familjen hamnar i djup sorg och försöker göra allt för att få hem sin dotter.

Många år senare ringer det på dörren och utanför står en ung kvinna som påstår sig vara familjens försvunna dotter. Familjen välkomnar henne med öppna armar och försöker lära känna varandra igen, men mamman är lite skeptisk och börjar misstänka, efter att blivit kontaktad av en privatdetektiv, ifall den unga kvinnan verkligen är Julie.

Parallellt med nutid så får man läsa små korta historier om andra kvinnor och det är svårt som läsare att koppla samman de olika historierna med historien om Julie. Boken är spännande, men lite rörlig. Jag gillar storyn, som är löst baserad på en verklig historia, men jag blir inte riktigt berörd och karaktärerna fastnar inte riktigt hos mig. Den känns lite rörlig och många personer och många storys att försöka hålla reda på.

På baksidan av boken står det att den jämförs med titlar som Kvinnan på tåget och Gone Girl, vilket säkert kan stämma. Men den håller inte samma nivå som de titlarna tycker inte jag. Men ett stort plus för boken är att man omöjligt vet hur den ska sluta förrän den faktiskt är slut. Jag velade fram och tillbaka under hela boken om jag trodde den unga kvinnan var Julie eller inte, å jag är faktiskt fortfarande inte säker :)

Boken får 2 av 5.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar